Sunday, September 29, 2019

ଓଡିଆ ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ପୋଡାଯିବା ଏକ ସଂବେଦନଶୀଳ ପ୍ରସଙ୍ଗ


ଓଡିଆ ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ପୋଡାଯିବା ଘଟଣା ସତେରେ କେତେ ଦୁଃଖଦ କି କେତେ ସୁଖକର ତାହା ଜାଣିବା ପାଇଁ ମୁଁ ଅନୁରୋଧ କରିବି ଏହି ଲେଖାଟିକୁ ଶେଷ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଆପଣମାନେ ପଢିବେ ହୁଏତ ତାପରେ ଆପଣ ଟେକାଟିଏ ପକାଇପାରନ୍ତି
ମଧୁସୂଦନ ରାଓଙ୍କ ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ’, ଓଡିଆ ମାଧ୍ୟମରେ ପଢିଥିବା ପ୍ରତ୍ୟେକ ଛାତ୍ର ଛାତ୍ରୀପାଇଁ ମୂଳ ପୁସ୍ତିକା ଏହା ସହିତ ଆପଣ ଅନ୍ୟାନ ଭାବପ୍ରବଣ ପୂର୍ଣ୍ଣ ଶବ୍ଦକୁ ଯୋଡି ପାରନ୍ତି ଏହା ମୋ କ୍ଷେତ୍ରରେ ମଧ୍ୟ ଘଟିଛି
କିନ୍ତୁ ମୁଁ ଯେବେ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାର କୌଣସି ବି ଆଲୋଚନାରେ ବସିଛି ପ୍ରାୟତଃ ଅଣଆନୁଷ୍ଠାନିକ, ସବୁଠି ଆଲୋଚନା ଆରମ୍ଭ ହୁଏ ଅଥବା ସମାପ୍ତି ହୁଏ ଏହି ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ନିକଟରେ ଏଥିରେ ବର୍ଣ୍ଣିତ ପୋଖରୀ ଅଥବା ସରୋବରକୁ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାରେ ବନ୍ଧ କୁହାଯାଏ ଏହିପରି ଅନେକ ଶବ୍ଦ ଅଛି ଯାହା ଦୁଇ ଭୌଗଳିକ ସୀମାରେ ଥିବା ଶବ୍ଦର ଅର୍ଥ ଭିନ୍ନ ହୋଇଥାଏ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାରେ ଳର ପ୍ରଚଳନ ନାହିଁ ଯାହା ଉପକୂଳ ଓଡିଶାରେ ରହିଛି ନାବା ନାହିଁ ଶବ୍ଦ ଆମର ପଛରେ ଆସିଲେ ସେଠାରେ ଆଗରେ ଆସେ
ଦୁଃଖର କଥା ଯେ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାର ବେଶ କିଛି ଛାତ୍ର ଛାତ୍ରୀ ଅଧିକ ସଂଖ୍ୟାରେ ଏହି ଓଡିଆ ଭାଷାରେ ଫେଲ ହୋଇଥାନ୍ତି ସେମାନେ ଏହାକୁ ତେଣୁ ଏକ ଉପକୂଳିୟ ଷଡଯନ୍ତ୍ର ବୋଲି ମନେକରନ୍ତି ସେମାନେ ଭାବନ୍ତି ଯେ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାରେ ଉପକୂଳ ଓଡିଶାର ଶବ୍ଦକୁ ଲଦିବାକୁ ଦିଆଯାଇଛି କାରଣ ଗଣିତ, ବିଜ୍ଞାନ, ଇଂରାଜୀରେ ଭଲ କରିଥିବା ଛାତ୍ର/ଛାତ୍ରୀ ପୁଣି ଓଡିଆ ଫେଲ ହେବା କଦାପି ଅସମର୍ଥତା ନୁହେଁ, ସେମାନେ ସେକଥା ଭାବନ୍ତି ସତ ମଧ୍ୟ
 ଏହି ସମସ୍ୟା ଦକ୍ଷିଣ ଓଡିଶାରେ ଅଧିକ ଦକ୍ଷିଣ ଓଡିଶାର ଅନେକ ଆଦିବାସୀ ଭାଷା ସହିତ ଉପକୂଳିୟ ଓଡିଆ ଭାଷା ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ସହିତ କୌଣସି ସମ୍ବନ୍ଧ ନାହିଁ ତାଙ୍କ ପାଇଁ ଓଡିଆ ଆମକୁ ଇଂରାଜୀ ଭାଷା ଶିଖିବା ପରି
ତେଣୁ ଦକ୍ଷିଣ ଓଡିଶାର ଆହୁରି ଅଧିକ ଛାତ୍ର ଛାତ୍ରୀ ଓଡିଆ ଭାଷାରେ ଫେଲ ହେବା ମୋର ନିଜସ୍ଵ ଅନୁଭୂତି ରହିଛି
ଉଦାହରଣ ଦେଉଛି କାଶୀପୁରର ଝୋଡିଆ ଭାଷାରେ ପାଣିକୁ ହାଣିକହିଥାନ୍ତି ପାଣି ଭଳି ଜୀବନ ରଖିବା ଶବ୍ଦ ବଦଳରେ ଭୁଲରେ ବି ଝୋଡିଆ ପିଲାଟିଏ ଯଦି ହାଣି ଲେଖିଦେଇଥାଏ ତେବେ କେବଳ ଏକ ମାର୍କ ଊଣାହବ ତାହା ନୁହେଁ ଶିକ୍ଷକ ପୁରା ଖାତାରେ ବି ଶୁନ ଦେଇପାରେ ଏହା କାହିଁକି ନହେଉଥିବ ?
ଯେମିତି ଆପଣ ଜାଣି ନାହାନ୍ତି ଗୁସାଏକ ହିନ୍ଦୀ ଶବ୍ଦ ଯାହାର ଅର୍ଥ କ୍ରୋଧ କିନ୍ତୁ କାଶ୍ମିରୀ ଭାଷାରେ ଗୁସଶବ୍ଦର ଅର୍ଥ ଗୁହ ଅଥବା ଝାଡା ଥରେ କିଛି କାଶ୍ମିରୀ ଯୁବକଙ୍କୁ ଗିରଫ କରିଆଣିବା ପରେ ସେମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ଜଣେ ଗୁସଯିବା ପାଇଁ କହିବାପରେ ଯବାନ ତାହାକୁ ଗୁସାହେଉଛି ବୋଲି ବୁଝିଲା ଏହାପରସ୍ଥିତି କଣ ହୋଇଥିବ?
ଆମେ କେହି ପ୍ରତିବାଦ କରୁନାହୁଁ ଯେ କାଶୀପୁରର 50,000 ଝୋଡିଆ ଆଦିବାସୀଙ୍କୁ ରାଜ୍ୟ ସରକାର କାହିଁକି ଆଦିବାସୀ ତାଲିକାରୁ ବାଦ ଦେଇ ଓବିସି ତାଲିକାରେ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ କରିଦେଲେ କାରଣ ଆମେ ସେମାନଙ୍କୁ ଓଡିଆ ବୋଲି ଗଣୁନାହିଁ
ସେମିତି ସ୍ଥିତି ହେଉ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶା ଦକ୍ଷିଣ ଓଡିଶାର ଛାତ୍ର ଛାତ୍ରୀଙ୍କ ସହିତ ସେମାନଙ୍କ ଭବିଷ୍ୟତ ସହିତ ଆମର ଶିକ୍ଷକମାନେ ବେଶ ଖେଳ ଖେଳିପାରନ୍ତି ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାରେ ପ୍ରଚାଳନ ନଥିବା ହେତୁ ଫଳକୁ ଫଲ, କଳକୁ କଲ କହିଥାନ୍ତି ଏହି ହେତୁ ଶିକ୍ଷକ ମାର୍କ ଊଣା କରିବା ସ୍ଵାଭାବିକ
କାରଣ ଆମର ଶିକ୍ଷକ ଶିକ୍ଷୟିତ୍ରୀମାନେ ସରକାରଙ୍କ ଦାୟିତ୍ଵବାନ କର୍ମଚାରୀ ହେତୁ ସରକାରୀ ନିର୍ଦ୍ଦେଶକୁ ମାନିଥାନ୍ତି ଏହି ଭାଷାଗତ ଅସୁବିଧାକୁ ଓଡିଆ ଶିକ୍ଷକମାନେ କେବେ ଜାଣିବାକୁ ଚେଷ୍ଟା କରିନଥାନ୍ତି ଓଡିଶା ସରକାର ମଧ୍ୟ ନିଜ ଆଡୁ ଏକ ନିର୍ଦ୍ଦେଶନାମା ଦେବା ଯେ ଏପରି ଅଞ୍ଚଳରେ ପରୀକ୍ଷକମାନେ ସଂବେଦନଶୀଳ ହେବେ ଉପରୋକ୍ତ ବିଷୟ ପ୍ରତି ଧ୍ୟାନ ଦେବେ ତାହା ମଧ୍ୟ ହୋଇପାରିନାହିଁ କାରଣ ଆମର ପ୍ରାଶସକ ସଚୀବମାନେ ଅଷ୍ଟାଦଶ ଶତାବ୍ଦୀର ବ୍ରାହ୍ମଣଭଳି ଅତ୍ୟନ୍ତ ରୁଢିବାଦୀ, ନିଷ୍ଠୁର ପରମ୍ପରାଯୁକ୍ତ ଆମର ନିର୍ବାଚିତ ମନ୍ତ୍ରୀମାନେ ଅତ୍ୟନ୍ତ ପରାଙ୍ଗପୁଷ୍ଟ, ରାଜନୈତିକ ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତି ଶୂନ୍ୟ କେବଳ କାଠ ପିତୁଳା ତେଣୁ ଏହି ସମସ୍ୟା କେବେ ସମାଧାନ ହୋଇପାରି ନାହିଁ
ଏପରିକି ଭାଷା ଆନ୍ଦୋଳନରେ ସମ୍ପୃକ୍ତ ନେତୃବର୍ଗ ହୁଅନ୍ତୁ ଅଥବା ଉପକୂଳର ଲେଖକ, କବି ଓଡିଆ ଅସ୍ମିତାକୁ ନେଇ ସ୍ତମ୍ବ ଲେଖୁଥିବା ବିଶେଷ ନାଗରିକମାନେ ଏପରି ଅସୁବିଧା ସମ୍ପର୍କରେ ହୁଏତ ଅବଗତ ନୁହନ୍ତି ନଚେତ ନିଜର ସୁବିଧା ସ୍ଥିତି ହେତୁ ନା ଆଲୋଚନା କରିଛନ୍ତି ନା କେବେ ସରକାରଙ୍କ ଉପରେ ଚାପ ପକାଇବାଲାଗି ଚେଷ୍ଟା କରିଛନ୍ତି ସେମାନେ କେବେ ସମ୍ବେଦନ ହୋଇ ଏହାକୁ ବିଚାରକୁ ମଧ୍ୟ ନେଇନାହାନ୍ତି
ଏହି ହେତୁ ଆକ୍ରମଣର ବିମ୍ବ ହେଲା ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ଏହାର ଉପରେ ବିରକ୍ତି କୋଶଳ ଅଞ୍ଚଳରେ ବଢିବା ସ୍ଵାଭାବିକ
ବର୍ଣ୍ଣବୋଧକୁ ପୋଡିବା କଦାପି ପ୍ରତିକ୍ରିୟା ପ୍ରକାଶ କରିବାର ରାସ୍ତା ନୁହେଁ ଅନ୍ୟର ଯେ ଏଥିପ୍ରତି ଭାବନା ରହିଛି ତାହାକୁ ଆଘାତ ଦେବା ଯେ ଅନୁଚିତ କଥାକୁ କିନ୍ତୁ ପୋଡିବା କାର୍ଯ୍ୟକରିଥିବା ବ୍ୟକ୍ତିମାନେ ବୁଝିନାହାନ୍ତି ବା ଆଘାତ ଦେବାଲାଗି ଜାଣିକରିକରିଛନ୍ତି ଯଦି ଜାଣିକରି କରିଛନ୍ତି ତେବେ ଅପରାଧ କହିବିନି କହିବି ଏହା ଏକ ମାନସିକ ବିକୃତି ଏହାକୁ ଭୁଲିଯିବା ପାଇଁ ଅନୁରୋଧ କରିବି
ଯଦି ମୁଁ ଅପରାଧୀ କୁହେ ତେବେ ମୁଁ କହିବି ଯେ ଏହି ପୋଡିବା ଏହି ମାଧ୍ୟମରେ ଅନ୍ୟକୁ ଆଘାତ ଦେବାର ପ୍ରକ୍ରିୟା ଏହି ଦେଶରେ ଦକ୍ଷିଣପନ୍ଥୀମାନେ ଆରମ୍ଭ କରିଥିଲେ ସେମାନେ ଏହିଭଳି ସଙ୍ଖ୍ୟାଲଘୁଙ୍କ ଧର୍ମଗ୍ରନ୍ଥ କୋରାନ ବାଇବେଲ ପୋଡି ସଂଖ୍ୟାଲଘୁଙ୍କୁ ଆଘାତ ଦେଇଛନ୍ତି ଏହିଭଳି ପ୍ରତିବାଦ କରିବାର ରାସ୍ତା କେବେ ବାମପନ୍ଥୀ ବିଚାରରେ ନାହିଁ
ଦକ୍ଷିଣପନ୍ଥୀଙ୍କ ଏଭଳି କାର୍ଯ୍ୟକୁ କିନ୍ତୁ ଅପରାଧଭୁକ୍ତ ହୋଇଥିଲେ ମଧ୍ୟ କେବେ ଦୋଷୀ ସାବ୍ୟସ୍ତ ହୋଇ ଦଣ୍ଡିତ ହେବାର ଉଦାହରଣ ନାହିଁ କନ୍ଧମାଳ ହିଂସାରେ ଆମେ ଅନେକ ଉଦାହରଣ ପାଇଲେ ଯେଉଁଠି ଖ୍ରୀଷ୍ଟିୟାନ ଲୋକେ ଭାବନାତ୍ମକ ଭାବରେ ବର୍ଣ୍ଣନା କଲେ, ‘ସେମାନେ ଆମ ବାଇବେଲ ପୋଡିଦେଲେ, ଯୀଶୁଙ୍କ ଫଟୋକୁ ଚିରିଦେଲେ ଇତ୍ୟାଦି କିନ୍ତୁ କେହି ଦଣ୍ଡିତ ହେଲେ ନାହିଁ
ବର୍ଣ୍ଣବୋଧ ପୋଡିବାକୁ ଅପରାଧ ଭୁକ୍ତ କରିବା ଭାଷାକ୍ଷେତ୍ରରେ ବୋଝ ଭାବୁଥିବା ଅନେକ ପଶ୍ଚିମ ଓଡିଶାର ସାଥୀଙ୍କୁ ପୁଣି ସନ୍ଦେହୀ ସମ୍ଭାବ୍ୟ ଅପରାଧୀ ତାଲିକା ଭୁକ୍ତ କରିଦେବା ସେମାନଙ୍କ ସ୍ଥିତିକୁ ବୁଝିବାର ରାସ୍ତାକୁ ବନ୍ଦ କରିଦେବା ସହିତ ସମାନ ହେବ
ଭାରତୀୟ ଆଇନ ବ୍ୟବସ୍ଥା ସମସ୍ତଙ୍କ ସମାନ ନହୋଇ ବରଂ ସଂଖ୍ୟାଗରିଷ୍ଠ ପାଇଁ ଭିନ୍ନ ଦୁର୍ବଳଙ୍କ ପାଇଁ ଭିନ୍ନ ହୋଇଆସିଛି
କ୍ଷେତ୍ରରେ ଉପକୂଳ ଅଞ୍ଚଳର ଲେଖକ/ଲେଖିକା, କବି ସ୍ତମ୍ବକରମାନଙ୍କର  ନୈତିକ ଦାୟିତ୍ଵ ହେଉଛି ସରକାରଙ୍କ ଉପରେ ଚାପ ସୃଷ୍ଟି କରିବା ଓଡିଆ ଭାଷକୋଷକୁ ଆହୁରି ବ୍ୟାପକ କରିବା ଯାହାଦ୍ୱାରା ଉପରୋକ୍ତ ପ୍ରତିକ୍ରିୟା ପୁଣି ଆଗ୍ରହ ପ୍ରେମରେ ବଦଳିପାରିବ ସେମାନେ ପୁଣି ଓଡିଆ ଅସ୍ମିତା ସହିତ ସାମିଲ ହୋଇଯିବେ ଓଡିଆ ଭାଷା ଅନେକ ପାଠକ ପାଠିକା ଏହାଦ୍ବାରା ପାଇପାରିବ
ମୁଁ ମୁଖ୍ଯତଃ ଓଡିଆ ଭାଷାରେ ସ୍ତମ୍ବ ଲେଖେ, ଗଳ୍ପ ଲେଖେ ଉପକୂଳିୟ ଓଡିଆରେ ସ୍ଵପ୍ନ ଦେଖେ ଏବେ ଆପଣ ଚିନ୍ତା କରନ୍ତୁ ମୋ ସହିତ ଆପଣ ଯିବେ ନା ମୋତେ ଆଘାତ ଦେବେ
ଦେବ ରଞ୍ଜନ
debasar11@yahoo.co.in, cell: 9437762272




No comments:

Post a Comment